Kulturstipendiet

onsdag 16 september 2020

Roland Dahlman

Rotary-Humlegårdens Kulturstipendium

Tack vare medlemmars generositet har vår Rotaryklubb sedan flera år kunnat utse unga kvalificerade mottagare av vårt årliga Kulturstipendium.    Stipendiesumman har uppgått till 20.000-25.000:- Belöningens syfte är att uppmärksamma en ung och lovande förmåga ”på tröskeln till” en framtid inom sitt valda kulturområde och bistå till att ta ett steg mot en fri utveckling av talangen.    Inriktningen har kommit att bli mot scenisk konst. Mottagare har varit skådespelare, dansare, musiker och andra utövande konstnärer.    Vårt kulturstipendium har gått till bland andra Jurgita Dronina, nu premiärdansös vid the National Ballet, Canada, samt vid English National Ballet; Andreas T. Olsson skådespelare vid Dramaten; Daniel Johansson, operasångare (tenor), verksam på den internationella operascenen; Filip Jers, munspelare med dubbelt världsmästarskap i munspel; Ida Engvoll, skådespelare vid Stockholms Stadsteater. Leo Krepper, jazzgitarrist, kompositör, sångare.    Stipendiaterna har personligen mottagit sitt stipendium och då kunnat presentera sig med en miniföreställning. Detta har varit mycket uppskattat av klubbens medlemmar, som fått den dubbla glädjen att njuta av unga lovande konstutövare och känna att man bidrar till att ge dem en knuff över tröskeln till det rum som rymmer deras skaparkraft, utmaningar, utveckling – och framgångar.