Adopt-A-Learner Project

fredag 7 augusti 2020

J. Anthony Holmes

Rotary Club of Cape Town Adopt-a-Learner Project, 2020

The Rotary Club of Cape Town grundades 1925 och är den näst äldsta Rotaryklubben i Sydafrika. Klubben är mycket aktiv i att arbeta med ungdomar i ett flertal utvecklingsprojekt som syftar till att övervinna arvet från apartheid.  Ett av klubbens mest framgångsrika projekt är "Adopt-a-Learner."    Sedan i mitten av 1990-talet har Adopt-a-Learner givit pengar till två grundskolor i fattiga områden på Cape Flats för särskilt missgynnade men akademiskt lovande elevers skolavgifter, uniformer och läromedel. Mottagarna är mellan 7 och 13 år och kommer oftast från hem med ensamstånde förälder med extremt begränsade medel.  I 2019 finansierade Adopt-a-Learner 128 elever, med ungefär jämna antal av pojkar och flickor.

Projektets verksamhetsprincip är att en kommitté av lärare och personal från skolorna väljer ut mottagarna tidigt i grundskolan och sedan finansierar dem fram till avslutad grundskolgång sju år senare. Den årliga kostnaden per elev är USD 150 och det finns nästan obegränsat utrymme för fadderskap från privatpersoner, liksom andra Rotary klubbar.  RCCT ser till att givare regelbundet får rapporter om varje elevs framsteg.  Stockholm-Humlegården Rotaryklubb sponsrar sedan 2019 två elever genom programmet Adopt-a-Learner.  Ovan presentation författad av J. Anthony Holmes, medlem av Stockholm-Humlegården Rotaryklubb  och frekvent gäst vid Rotary Club of Cape Town.